In een medialandschap waar je vaak maar een paar seconden krijgt om jouw boodschap over te brengen, bieden podcasts iets unieks: onverdeelde aandacht. Volgens de CIM-cijfers van juni domineren nieuwspodcasts de top. In Vlaanderen staan De 7, HLN-Nieuws en Het Kwartier bovenaan de Audio On Demand lijst. In Wallonië zijn dat Les Clés, Les Coulisses du Pouvoir en Le Brief. Eén derde van de Vlamingen luistert maandelijks naar podcasts, en dat cijfer stijgt alleen maar (volgens de imec.digimeter 2024). Nieuwsmerken investeren steeds meer in Audio On Demand. De hoogste tijd dus om podcast ook in jouw PR-strategie op te nemen.
Podcast is geen radio
Wil je als merk of expert aan bod komen in een nieuwspodcast? Dan moet je de spelregels kennen. Een nieuwspodcast zoals De 7 heeft op het eerste gezicht veel gemeen met een duidingsprogramma zoals De Ochtend op Radio 1. Net als traditionele radiojournalisten zijn deze podcastmakers op zoek naar actuele thema’s, scherpe inzichten en sprekers die vlot en menselijk vertellen.
Toch zijn er belangrijke verschillen. Zo is radio live en lineair – met ruimte voor onverwachte interventies en muziek – maar bij een podcast wordt alles in een keer ingeblikt en kies je als luisteraar zelf het moment waarop je luistert. Nieuwspodcasts focussen op een scherpe selectie van nieuwsonderwerpen. Anders dan op de radio wordt er langer stilgestaan bij elk onderwerp. En nieuwspodcasts mikken op een druk en jong publiek dat bewust kiest voor snelle, betrouwbare info. Die selectie en toon maken podcasts bijzonder interessant voor jouw communicatiestrategie: je krijgt meer ruimte om je onderwerp uit te diepen en je bereikt er een geïnteresseerd publiek mee dat écht wil luisteren.
Vijf tips om jouw verhaal in een nieuwspodcast te krijgen
Bij BePublic Group pitchen we klanten bij podcastredacties. Hoe doen we dat? Wat is belangrijk? We delen vijf tips uit de pitch-praktijk:
- Ken het podcastformat waar je wil pitchen: Welke onderwerpen komen aan bod, wat is het doelpubliek, de tone of voice,… Is dit format het juiste voor de klant? Zo ja, stem je pitch op het format af.
- Blijf weg van commerciële boodschappen, maar kom met een maatschappelijk en actueel verhaal. Nieuwspodcasts hebben interesse in nieuwswaardige verhalen, niet in reclameboodschappen.
- Maak een pitch op maat. Pitchen voor podcast is anders dan pitchen voor krant, televisie of radio. Kranten als De Tijd of De Standaard hebben een eigen podcast met onderwerpen die uit de krant komen. Weet je dat jouw verhaal in de krant gaat staan? Werk dan een pitch op maat uit naar de podcastredactie.
- Kies een vlotte spreker als woordvoerder. Voor podcast moet je woordvoerder niet enkel expert zijn, maar ook begrijpelijk en aangenaam spreken. Wil je deze skills oefenen? Dan kan je bij ons terecht voor een woordvoerderschapstraining op maat.
- Voorbereiding is alles. Bereid je woordvoerder voor op diepgravende en kritische vragen met een ‘Journalistieke Q&A’ of met een bijkomende mediatraining. (Jawel, ook hiervoor één adres: office@bepublicgroup.be😉)
Tot slot: Past jouw verhaal niet in een bestaande nieuwspodcast? Dan kan je ook je eigen podcast opstarten, ideaal om thought leadership uit te bouwen. De ervaren podcastmakers van BePublic Group combineren journalistieke én technische knowhow om jouw verhaal tot leven te brengen. De opnames kunnen we zelf doen in de eigen podcaststudio van Mediafin.
Wil jij ook jouw boodschap in de oren van je doelgroep krijgen? Wij helpen graag verder met pitchwerk, trainingen of een heuse podcastreeks.