Hoe lanceer je optimaal een nieuw beleggingsproduct met een PR-campagne naar zoveel mogelijk relevante media? Die vraag stelde online broker Saxo België begin 2025 aan Befirm, de financiële communicatie-afdeling van Bepublic Group.  

Een succesvolle lancering van AutoInvest, automatisch beleggen in ETF’s voor amper €2 per maand, was voor Saxo België dé commerciële prioriteit voor het tweede kwartaal van 2025. Deze lancering mocht niet onopgemerkt voorbijgaan in de Belgische media. 

Geen persconferentie, wél interviews onder embargo 

Het had voor de hand gelegen om een persconferentie in Brussel te organiseren. Maar je weet nooit zeker welke journalisten effectief komen opdagen op een persconferentie. Daarenboven zijn het hoofdzakelijk journalisten van de dagbladpers die naar persconferenties komen. Terwijl we er sterk van overtuigd waren dat ook gespecialiseerde week- en maandbladen zoals Trends interesse zouden hebben in dit verhaal. 

Daarom werkte Befirm een Big Bang operatie uit: 

  • We organiseerden individuele, digitale interviews onder embargo met de lokale CEO van Saxo België en geselecteerde Belgische Tier 1 media. Individuele interviews bieden het voordeel dat de journalisten gerichte vragen kunnen stellen en unieke content krijgen, naast de informatie in het persbericht.  
  • De interviewmomenten en de embargo-datum waren zo gekozen dat ook de magazinepers op hetzelfde ogenblik als de dagbladpers het nieuws online én in print kon brengen. 
  • Het persbericht werd verspreid naar de brede Belgische media, met dezelfde embargo-datum als de individuele interviews. 
  • De dag na de embargo-datum ging AutoInvest officieel live op de site van Saxo België. 
  • We stelden de timings van de PR-campagne en de advertentiecampagne op elkaar af: eerst de lancering in de pers zodat de journalisten de ‘primeur’ hadden, dan pas de start van de marketingcampagne.  

Brede persaandacht in gespecialiseerde en algemene pers 

Deze formule sloeg aan. In de week van 12 mei organiseerden we maar liefst zes interviews met de vooropgestelde selectie van Tier 1 media waaronder De Tijd, Trends, De Standaard en Het Laatste Nieuws. Op 15 mei verscheen het nieuws in deze media. De dagen erna berichtten ook andere media en journalisten over de lancering van AutoInvest. Operatie geslaagd voor Saxo. 

Bent u ook op zoek naar de beste strategie om uw financiële merk te laten resoneren in de media? Neem dan contact op met de experts van Befirm via info@befirm.be