Begin 2020 – precies 270 dagen na de verkiezingen van 2019 – richtten 33 Belgische CEO’s zich via een open brief tot de beleidsmakers. “We willen geen nieuwe verkiezingen, wel een daadkrachtige regering”, zo stelden ze. Het bewijs dat ondernemers niet aan de zijlijn hoeven te wachten, maar prominent kunnen deelnemen aan het maatschappelijk debat. Wij hielpen de bedrijfsleiders om hun grieven neer te pennen, en tekenden een duidelijke communicatiestrategie uit.

Onze pr-consultants stootten tijdens gesprekken met bedrijfsleiders begin 2020 steevast op dezelfde verzuchting: “Wij willen geen nieuwe verkiezingen, wel een stabiel politiek klimaat. Zodat we ons kunnen voorbereiden op de gigantische maatschappelijke, technologische en macro-economische uitdagingen van de komende tien jaar.” Het soort olifant in de kamer dat we bij Bepublic graag proactief naar buiten brengen. Want newsjacking – het nieuws maken of kapen door een relevant verhaal te vertellen – is de kern van onze journalistieke aanpak.

In nauw overleg met de initiatiefnemers achter het verhaal – Ingrid Ceusters van vastgoedgroep Ceusters, Jo De Wolf van het beursgenoteerde Montea en Saskia Van Uffelen van IT-dienstenleverancier Gfi – werkten we de open brief uit. Met specifieke argumenten die de expertise en persoonlijkheid van de CEO’s extra in de verf zetten. Daarna spraken we ons uitgebreide netwerk aan om de oproep ook kwantitatief te onderbouwen. Met de handtekening van zo’n 30 andere bedrijfsleiders onder de brief, kwamen we nog een eind verder.

Via een duidelijk afgelijnde pr-strategie gaven we de open brief vervolgens visibiliteit. We zorgden ervoor dat kranten-, radio- en televisie-interviews perfect in elkaar pasten. De nationale audiovisuele, print- en online media pikten het verhaal op. Er kwamen bovendien heel wat positieve reacties, zowel uit het bedrijfsleven als uit de politiek. De boodschap was aangekomen.

Onder dit soort initiatieven zetten we graag onze schouders. Omdat we geloven in maatschappelijk relevante communicatie met tastbare impact. We gaven ruchtbaarheid aan een breed gedragen oproep uit het bedrijfsleven. Bovendien kregen 33 bedrijfsleiders met een visie een prominente stem. Zij zetten zichzelf zo geloofwaardig als merk in de markt.