Helder communiceren om de reputatie van je bedrijf te vrijwaren: dat zal dé uitdaging worden nu het bedrijfsleven in een crisis zit. Maak een duidelijk crisiscommunicatieplan, besteed veel zorg aan interne communicatie, toon je als een expert aan de buitenwereld, en zet alle online kanalen in om je boodschap te verspreiden. Alleen zo zal je het vertrouwen van je publiek winnen.

Bijna 200.000 extra werklozen, 8 miljard omzetverlies bij de bedrijven, en een welvaartsverlies van 50 miljard euro. Het verdict van de Nationale Bank is bikkelhard: het gaat ontslagen regenen. Heel wat bedrijven gaan hun business moeten heruitvinden. En hebben straks een aartsmoeilijke boodschap te brengen. Het sleutelwoord? Communicatie. 

Met onze vijf gouden tips overleef je straks de economische storm.

Crisiscommunicatieplan

Alles begint met een crisiscommunicatieplan, met goede afspraken over wie wat doet bij een crisis, welke doelgroepen worden geïnformeerd en met welke boodschappen. We bevroegen de honderd grootste bedrijven in ons land en wat bleek: liefst een derde van de bevraagde ondernemingen had géén crisiscommunicatieplan toen de coronacrisis uitbrak. 

Intern communicatie

Besteed veel aandacht aan je interne communicatie. De medewerkers zijn je beste ambassadeurs, dus informeer hen het eerst. Volgens ons onderzoek zullen vier op de tien bedrijven méér intern communiceren dan voor corona.

Online

Webinars, live streamings, blogs, vlogs of nieuwsvideo’s: het zijn online inspanningen die lonen en waarmee je nieuwe klanten aantrekt. Ons onderzoek: drie op de vier bedrijven zullen die extra online inspanningen ook na corona volhouden.

Sociale media

Sociale media zijn door corona een onmisbaar communicatiekanaal geworden, daar is nu wel iedereen het erover eens. Eerlijke communicatie op deze kanalen zorgt voor een ijzersterke reputatie.

Expertise

Verras je klanten en publiek met sterke, nieuwswaardige boodschappen, die je als een expert in je vakdomein profileren. Geen verkooppraatje, maar kennis over je métier. Vier op de tien bedrijven meldde in onze studie een betere relatie met klanten door proactieve communicatie.

De uitdagingen die op ons allen afkomen, zijn groot: bereid je daarom communicatief nu al voor.