Animatievideo’s zijn het soort video bij uitstek om via sociale media een breed publiek te bereiken, nét omdat ze zo laagdrempelig zijn. Ze zijn een middel in digitale PR dat een extra laag kan toevoegen aan je klassieke PR om zo nog beter je doelgroep te bereiken. Video in je contentstrategie opnemen, is immers niet langer een leuke optie maar eerder een noodzaak om als bedrijf of merk online mee te spelen. Tegen 2022 zullen online video’s maar liefst meer dan 82% van het internetverkeer uitmaken, blijkt uit een onderzoek van Cisco.

De mens is een visueel ingesteld wezen dat info veel sneller verwerkt als je het via beelden aanbiedt. Denk maar aan het gezegde: ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. De kracht van animatievideo’s ligt in het feit dat ze via geanimeerde beelden – denk aan Disney of Pixar – slechts in enkele seconden een verhaal of complex onderwerp kunnen vertellen en uitleggen, zélfs zonder geluid. Door de boeiende en leuke manier van vertelling trekken ze in de stroom van online info veel sneller de aandacht dan een tekst. We onthouden visuele boodschappen immers ook beter dan geschreven informatie. Veel organisaties en bedrijven hebben dat goed begrepen. 

In volle coronacrisis bevroeg telecombedrijf Telenet 1.500 Belgen naar de manier waarop ze met elkaar contact hielden tijdens de lockdown. Om de bulk aan resultaten op een verteerbare manier te communiceren via sociale media maakten we naast een bericht voor de pers (klassieke PR) korte animatievideo’s van niet langer dan 30 seconden. Zo kon de telecomspeler niet alleen journalisten vertellen dat drie op de vier Belgen tijdens de lockdown via video belden. Ook een breed publiek op Facebook, Twitter en LinkedIn kwam via animatievideo’s onder meer te weten dat liefst 18% voor het eerst aan het e-peritieven ging.

Het idee van de Fairtrade-chocoladerepen ‘Way to Go!’ dat een team van supermarktketen Lidl België vorig jaar ontwikkelde, krijgt navolging in het buitenland. Een initiatief waar de Lidl-medewerkers terecht fier op zijn. De impact die de verkoop van zo’n Fairtrade-chocoladetablet op het leven van cacaoboeren in Ghana heeft wilden we op een laagdrempelige manier uitleggen. We vatten het initiatief in een veertigtal seconden samen via geanimeerde beelden. Die video verscheen niet alleen op de sociale media-kanalen van Lidl, maar werd ook via schermen in de winkels getoond en uiteraard via interne communicatie gedeeld met de andere collega’s.

Het medische technologiebedrijf Indigo Diabetes ten slotte haalde 38 miljoen euro op om hun revolutionaire, hoogtechnologische sensor voor mensen met diabetes verder te ontwikkelen en te testen. Die sensor kan komaf maken met de vervelende vingerprikken en sensorpleisters. In een minuut leggen we het concept duidelijk uit en tonen we hoe deze innovatie het leven van mensen met diabetes over de hele wereld kan veranderen. Deze case toont bovendien dat een animatievideo een lange levensduur kan hebben.