Of je nu een politicus bent die geïnterviewd wordt over controversiële kwesties, een CEO die zijn bedrijf presenteert aan potentiële investeerders of een wetenschapper die duiding geeft bij moeilijk behapbare fenomenen… Elke dag zien, horen en lezen we experten aan het woord. Het zijn belangrijke momenten, want de perceptie van de spreker en zijn boodschappen valt of staat met hoe ze die boodschappen brengen.
Hoe spontaan de politicus, CEO of wetenschapper ook klinkt, hun betoog komt niet uit het niets. Een voorbereid man, vrouw of X is er twee waard. Politici, CEO’s en wetenschappers trainen zich uitgebreid op verschillende situaties. Maar hoe? Sommigen hanteren strakke (weg)looptrainingen (bij voorkeur in de Wetstraat). Anderen zweren bij media-, camera- en public speaking trainingen. Het zijn die laatstgenoemde die volgens ons meer kans op succes bieden. Wat houden ze concreet in?
Mediatrainingen
Mediatrainingen geven je inzicht in hoe de media en in het bijzonder de journalistiek werkt. Wat is nieuws? Waar zijn journalisten naar op zoek? En hoe kan je je eigen verhaal nieuwswaardig maken? Mediatrainingen bereiden je voor op de momenten wanneer zowel jij de media benadert als wanneer de media jou benadert. Of het nu gaat om televisie, radio of kranten. Je leert hoe je de kernboodschappen uit je verhaal filtert en hoe je ze duidelijk en beknopt verwoordt. Daarnaast krijg je technieken aangereikt om om te gaan met lastige vragen en krijg je inzicht in de truken van de journalistieke foor.
Cameratrainingen
Cameratrainingen focussen zich op interviews die je geeft voor het oog van de lens. Niet alleen voor televisie of online video’s, maar ook voor video’s die je zelf maakt en verspreidt. Een cameratraining vertrekt vanuit een concrete aanleiding: een thema of onderwerp waar jij op gechallenged wordt. Je filtert de kernboodschappen van je betoog en leert hoe je jouw verhaal helder kan vertellen. Een doorlichting van alle mogelijke kritische vragen én hoe je daarmee omgaat, kan daar niet bij ontbreken. Bovendien ga je de confrontatie aan met hoe je overkomt op beeld. Zo leer je je lichaamstaal en stemgebruik in te zetten om je boodschap visueel te ondersteunen.
Public speaking trainingen
Public speaking trainingen helpen je te spreken voor een breed publiek. Dat kan gaan om toespraken bij bijeenkomsten of evenementen, maar ook om presentaties voor collega’s of klanten. Je leert hoe je een presentatie opbouwt zodat je een boeiend verhaal vertelt. Daarbij leer je hoe je je verhaal op een overtuigende manier overbrengt, afgestemd op je doelpubliek. Bovendien heeft een public speaking training oog voor de manier waarop je vertelt: van stemgebruik tot podiumprésence. Soms moet je een moeilijke boodschap vertellen aan je publiek. Ook dan begeleidt een public speaking training je in het vinden van de juiste toon en aanpak.
Iedere spreker is anders. Mediatrainingen, cameratrainingen en public speaking-trainingen bieden geen magische formules die je van de ene op de andere dag omtoveren tot een meester-spreker. Maar ze bieden je wel de juiste handvaten waar je je aan kan vasthouden wanneer jij het woord moet voeren. Zo ontwikkel je zelfvertrouwen dat cruciaal is voor de momenten die je doorbrengt in het heetst van de strijd.
Nood aan handvaten voor je volgend discours? We helpen je graag met een training op maat vanuit Beready, waarbinnen we specifiek expertise rond trainingen en coachings bundelen. Naast media-, camera- en public speaking trainingen beiden we ook trainingen personal branding, crisiscommunicatie, copywriting en sociale media aan.
Meer info? Contacteer ons via: office@bepublicgroup.be of +32 (0)2 422 55 34.