Een crisis komt altijd ongelegen. Of het nu gaat om een terugroepactie, een datalek of negatieve pers: hoe je communiceert in de eerste uren, bepaalt vaak hoe je organisatie er jaren later nog bij staat. Bij Bepublic weten we dat als geen ander. Ons team van ervaren experts begeleidt bedrijven door de meest onverwachte stormen – snel, helder en doordacht. Maar je hoeft niet te wachten tot het écht misgaat. Want ook op crisissen kan je je voorbereiden.
Daarom delen we drie gouden tips uit de praktijk. Geen theorie, maar advies recht uit de ervaring van mensen die crisiscommunicatie elke dag in de vingers hebben.
- Be prepared
Zorg voor een crisiscommunicatieplan en werk het regelmatig bij. Identificeer mogelijke crisisthema’s en bereid scenario’s voor met een crisiscommunicatieteam. Hoe beter je voorbereid bent, hoe sneller, efficiënter en rustiger je op het moment zelf kan reageren. Stel in je plan duidelijke rollen en procedures op. Train je woordvoerder voordat de storm losbarst en oefen de belangrijkste scenario’s regelmatig in. Hoe vaker je oefent, hoe instinctiever je reactie wordt en hoe zelfverzekerder iedereen zal zijn wanneer de druk echt is. Voor crisissen geldt dan wel dat voorkomen beter is dan genezen, eens een crisis zich aandient, maak je absoluut het verschil met een goede voorbereiding.
- Be fast
Tijdens een crisis is het essentieel om transparant en snel te communiceren. De eerste 24 uur zijn hierin cruciaal. Stilte creëert afstand en een vacuüm waarin geruchten ontstaan. Je verliest de controle over het narratief van jouw verhaal. De publieke opinie begint zich hierdoor al makkelijk te vormen in jouw nadeel en dat wil je koste wat het kost vermijden. Het is daarom belangrijk om informatie te delen, zelfs als je nog niet alle antwoorden hebt. Een eenvoudige mededeling zoals “We zijn op de hoogte en onderzoeken het” kan in eerste instantie voldoende zijn. Leg in elke volgende fase van de crisis eerlijk uit waarom je wel of niet kan antwoorden. En geef telkens updates van zodra info geverifieerd en goedgekeurd is. Door de communicatielijnen open te houden met alle betrokkenen, bouw je vertrouwen op en voorkom je speculaties.
- Be empathic
In tijden van crisis willen mensen voelen dat je om hen geeft. Ze hebben geen behoefte aan juridische taal of defensieve verklaringen. Empathie is cruciaal: erken de impact, toon oprechte bezorgdheid en spreek als een mens, niet als een persbericht. Een CEO die zegt: “We vinden het vreselijk wat er is gebeurd en werken dag en nacht om dit recht te zetten” komt beter over dan iemand die zich verschuilt achter formaliteiten. Mensen onthouden hoe je hen liet voelen — vooral in moeilijke momenten. Wees daarom toegankelijk, nederig en transparant. Geen eenvoudige opdracht wanneer je onder druk staat. Wat ons weer bij tip één brengt: bereid je voor met een media-, camera- of crisistraining om rustig, helder en menselijk te leren communiceren in tijden van crisis.
Wil je voorbereid zijn op een mogelijke crisis? Of hangen er al nu donkere wolken in de lucht? Keep calm and… call Bepublic 😉 Neem contact met ons op via+32 (0) 2 422 05 34 of office@bepublicgroup.be. Ons expertenteam in crisiscommunicatie ondersteunt je graag om de storm heelhuids door te komen.