Het vertrouwen in heel wat organisaties – bedrijven, overheden, ngo’s, … – is zoek. Dat blijkt uit de jaarlijkse Trust Barometer die pr-bedrijf Edelman in januari publiceerde, gebaseerd op een online bevraging bij meer dan 33.000 respondenten uit 26 landen. En ook de media ontsnappen niet aan de groeiende golf van wantrouwen. Het goede nieuws: met doordachte communicatie kan je gelukkig wel een sterke bedrijfsreputatie opbouwen.

De Trust Barometer geeft dit jaar een duidelijk signaal: het vertrouwen in bedrijven is zoek. Een vaststelling die nauw samenhangt met de sombere economische vooruitzichten. En dan werd de enquête nog afgenomen vóór de coronacrisis. Bijna 60% van de respondenten is pessimistisch over de toekomst. Maar liefst 83% geeft aan bang te zijn om zijn of haar job te verliezen. De grootste factoren van onzekerheid blijken de ‘gig-economie’ te zijn (de tendens van bedrijven om kortetermijncontracten aan te gaan met onafhankelijke werknemers om tijdelijke projecten op te vangen), de aanslepende recessie, en het gebrek aan training in of vaardigheden voor de job.

Vertrouwen opbouwen door communicatie

Kan je als bedrijf vandaag de dag nog vertrouwen opbouwen? Zeker weten. Meer zelfs: bouwen aan een sterke reputatie is cruciaal om het vertrouwen te winnen van aandeelhouders, investeerders, klanten en – last but not least – je eigen medewerkers. Ook al vraagt dat soms wat tijd. 

Uit de Trust Barometer blijkt dat mensen hier ook om vragen: 92% van de respondenten vindt dat zijn of haar CEO zich (meer) moet uitspreken over thema’s die de wereld in de ban houden. Denk bijvoorbeeld aan het ethisch gebruik van technologie, de invloed van digitalisering op ons werk, diversiteit, inkomensongelijkheid, immigratie, enzovoort. 74% vindt zelfs dat CEO’s het heft zélf in handen moeten nemen om verandering door te voeren. In plaats van te wachten tot overheden in actie schieten. Agenda setting, of zélf maatschappelijke thema’s naar voren brengen, wordt almaar belangrijker. 

Het komt er vandaag dan ook op aan om geloofwaardig te communiceren en te blijven communiceren. Ook in tijden van crisis. Door continu relevante informatie naar je verschillende stakeholders te brengen, betrek je hen bij je verhaal. Transparant en proactief een relevant verhaal vertellen, gaat negatief of onjuist nieuws over je bedrijf tegen. En als je zelf de agenda bepaalt, bouw je bij belanghebbenden krediet op. Een kussen waarop je kan landen op momenten dat het moeilijker gaat.