Nog al te vaak nemen bedrijven aan dat wat belangrijk is voor hun organisatie, ook de hele maatschappij aanbelangt. Toch is dat niet altijd zo. De kunst van goede (pers)communicatie is om je boodschap maatschappelijk relevant te maken voor een groot deel van je publiek. Zoek dus naar de grootste gemene deler, en maak het verhaal nieuwswaardig voor een grote groep.

Stel: je bedrijf wil een nieuwe verzekering tegen cyberaanvallen aankondigen. Een van de zovele? Misschien. Tenzij je kan duiden waarom dit initiatief echt nodig is. Hoe groot is het probleem van cyberaanvallen? Hoeveel bedrijven worden er vandaag getroffen? En hoeveel kost dat onze economie? Met andere woorden: wat is het maatschappelijke probleem?

Kan je met cijfers aantonen dat er de laatste tijd aanzienlijk meer cybercriminaliteit is, en dat heel wat bedrijven hier nog onvoldoende tegen verzekerd zijn, dan heb je een nieuwswaardige invalshoek. Jouw nieuwe verzekering lost dan namelijk een maatschappelijk probleem op. Ons advies is dan ook: vind de urgentie in je verhaal, en maak van jouw boodschap de remedie voor het probleem.

Zorg er verder ook voor dat je je verhaal helder verwoordt. Zelfs de meest complexe zaken kunnen eenvoudig uitgelegd worden. En vergeet niet: voor welk doelpubliek je ook spreekt, iedereen houdt van klare taal.

En zo is het al zeker met journalisten. Redacties worden vandaag overstelpt met honderden persberichten. Een veelvoud van tien jaar geleden. Wil je eruit springen? Dan zal je verhaal echt relevant en helder moeten zijn voor een grote doelgroep. kijk met de blik van een journalist naar de dingen. En schat in of je verhaal interessant is voor het publiek dat je wil bereiken.