Sara Vercauteren interviewt Veerle Van Mierlo, woordvoerder van bpost: “In de vuurlinie staan zonder de juiste bewapening of zonder dat je weet waar het slagveld zich bevindt, comfortabel is dat niet.”
Veerle Van Mierlo is verantwoordelijke corporate communicatie en woordvoerder van bpost. Wie dat weet, weet dat de job van Veerle de afgelopen periode geen walk in the park was: malversaties bij bpost met betrekking van enkele overheidscontracten, een CEO en meerdere directieleden die verdwijnen en een Raad van Bestuur die onder vuur ligt.
Veerle Van Mierlo blijft toch haar relativerende zelve: “Als ik vergelijk met het eerste jaar dat ik er was, ja dat was een kabbelend beekje hè. Toen ben ik gaan aankloppen bij mijn chef en heb aangegeven dat ik het wat saai vond. Ze hebben me toen Head of Reputation gemaakt. Daarna is de miserie begonnen😊.”
Al geeft ze ook toe dat ze de afgelopen maanden vaak gestretcht werd en haar rol als woordvoerder soms wel te buiten moest gaan: “Als er niemand anders is om het woord te nemen, maar je komt in zo’n storm met zo’n massa persvragen. Dan kan je niet anders dan als woordvoerder daar staan, in de vuurlinie. Maar soms wel met het gevoel dat ik niet de juiste bewapening bij had of dat de kogels van overal leken te komen. Soms wist ik ook gewoon niet waar het slagveld zich die dag zou bevinden. Comfortabel is dat niet.”
Wat dan te doen in zo’n situatie? “Je moet blijven communiceren met oog op de toekomst. We hebben zelf bij bpost heel wat audits besteld. We weten dat we daardoor kans hebben dat we daarmee negatief in het nieuws gaan komen. Maar als je dat niet doet en niet serieus opkuist, dan ben je niet goed bezig. Ik geloof in een reputatie opbouw op lange termijn. En dan is openheid van cruciaal belang.”
“Ik heb al vaak met Veerle samengewerkt en weet dan ook wat voor een klasbak ze is. Dat ze naast haar uitdagende job als woordvoerder van bpost ook nog tijd en energie vindt om voorzitter te zijn van de corp comm community CSquare is tekenend voor haar engagement en haar liefde voor het PR-vak. Een voorbeeld voor velen.”
Sara Vercauteren, managing director Bepublic Group
De verhalen van Veerle Van Mierlo en haar 3 ultieme woordvoerderstips zijn hier te beluisteren, via De Tijd Connect (app + site tijd.be/geen-commentaar) of via je favoriete podcastapp.
Meer tips zijn te lezen in het boek ‘Geen Commentaar’ van Sara Vercauteren.