Corona stuwt online nieuwsconsumptie naar ongekende hoogten. Bedrijven moeten hun pr en communicatie meer op dat online succes afstemmen. Met toegankelijke, visueel aantrekkelijke en nieuwswaardige verhalen kunnen ze dé communicatie-uitdagingen van deze tijd het hoofd bieden.
Succes van online nieuws
Online nieuws heeft de wind in de zeilen. Het is een trend die al jaren geleden is ingezet, maar door de nieuwshonger tijdens de coronacrisis in een stroomversnelling kwam. Online nieuwskanalen van de traditionele media boezemen de Belg bovendien – meer dan sociale media – vertrouwen in, bleek uit het recente Reuters Digital News Report.
Niet alleen de nieuwsmerken, maar ook de communicatiewereld is verplicht zich voor een stuk te heruitvinden. De gedrukte kranten zijn niet langer dé heilige graal. Uit een onderzoek van technologiewebsite Tandemtech blijkt dat die markt in Vlaanderen met een kwart gekrompen is op vijf jaar tijd. In diezelfde tijd steeg de verkoop van digitale abonnementen met maar liefst 186% en is ook het aantal pageviews op nieuwswebsites spectaculair gestegen.
Speel met communicatie in op online trend
De boodschap voor bedrijven is duidelijk: stem je communicatie af op die nieuwe trends. Om dat te doen, moet je goed het verschil kennen tussen het nieuws dat online redacties brengen en krantenredacties. De online redacties van de vertrouwde nieuwsmerken staan vaak los van de redacties die de gedrukte krant maken. Ze brengen snel nieuws en zijn op zoek naar toegankelijke, klikbare content, die bovendien visueel aantrekkelijk is.
Enkele suggesties om daarop in te spelen: werk een ‘vijf tips’ artikel uit, of schrijf een stuk over een onderwerp dat veel mensen boeit en/of nog niet weten. Denk daarbij ook aan de relevante ‘Dagen van…’, het begin van een periode die elk jaar terugkeert (de blok, de lente, …) of de verjaardag van een historische of politieke gebeurtenis. Selecteer in eerste instantie onderwerpen die met het dagelijks leven van de gewone man/vrouw te maken hebben: geld, vrije tijd en lifestyle.
Hou rekening met je doelpubliek
Ook voor online content geldt: hou in de eerste plaats voor ogen welk doelpubliek je wil bereiken. Een artikel dat urenlang bovenaan prijkt op de site van De Tijd of Trends is voor bedrijfsleiders van onschatbare waarde. Voor een lichter onderwerp, bereikt HLN online met een marktaandeel van meer dan 40% dan weer véél volk. Maar ook regionaal nieuws is belangrijk: wist je bijvoorbeeld dat één op de tien Vlamingen wekelijks naar de site van Het Belang van Limburg surft?
Conclusie: bedrijven die de digitale kanalen van hun doelpubliek door en door kennen, zullen meer impact hebben met hun communicatie.
Bronnen: Reuters Digital News Report, Tandem Tech