Beursgenoteerde bedrijven die open communiceren met hun aandeelhouders, bouwen aan een solide reputatie die in woelig water niet meteen kopje onder gaat. Hoe betrouwbaarder je bedrijf communiceert, hoe groter de kans dat beleggers bij minder mooie vooruitzichten niet meteen gaan panikeren. En dat jouw bedrijf een felle koersdaling bespaard blijft. Dat schreef Alexander Dominicus, Portfoliomanager bij fondsbeheerder MainFirst, onlangs in een boeiende blogpost. We lijsten graag de belangrijkste inzichten op.

De manier waarop je communiceert naar beleggers – en de buitenwereld in het algemeen – heeft een grote invloed op hoe de markt naar jouw bedrijf kijkt. Vaak is de verleiding groot om in communicaties over een nieuwe investering of overname alleen de positieve aspecten te benadrukken. Maar “als een onderneming te optimistisch communiceert en zich vervolgens een of ander risico voordoet, dan kan de evolutie van de fundamentals de hoge verwachtingen niet waarmaken en zullen de beleggers teleurgesteld zijn,” waarschuwt Dominicus.

Ga voor realistische en open communicatie

Het is dus belangrijk om in je corporate communicatie niet alleen de mogelijkheden en kansen uit te lichten, maar ook te wijzen op de eventuele risico’s. Met andere woorden: schep een realistisch beeld. “Op die manier is het bedrijf in staat om aan de verwachtingen te voldoen of zelfs positief te verrassen als de risico’s zich niet voordoen,”zegt Dominicus.

Als je transparant communiceert, groeit het vertrouwen en de geloofwaardigheid bij beleggers. De reputatie van je bedrijf kan dan tegen een stootje. Af en toe een prognose of doelstelling bijstellen behoort tot de economische realiteit, maar dat kan wel eens tot bezorgdheid leiden bij beleggers. Als het vertrouwen echter groot is, zullen ze daar niet snel wakker van liggen. Gevolg? De impact van die bijgestelde verwachtingen op de beurskeurs is minimaal.

“Open communiceren is de basis van elke goede corporate communicatiestrategie, daarmee slaat MainFirst de nagel op de kop. Maar open communiceren is niet voldoende. Goede corporate communicatie is ook eenduidig. Ga op zoek naar kernboodschappen die de activiteiten en waarden van je bedrijf uitdragen. Door altijd naar die kernboodschappen terug te grijpen, zet je in je corporate communicatie heldere lijnen uit die voor herkenning zorgen bij de buitenwereld. Zo gaan huidige en toekomstige aandeelhouders beter begrijpen waar je organisatie voor staat en wat de sterke punten zijn.” – Wim Heirbaut, senior pr consultant bij Befirm

Transparant maar ook meetbaar

Dominicus wijst nog op een laatste belangrijk punt: aandeelhouders zijn veeleisend als het op corporate communicatie aankomt. Ze willen een duidelijk plan zien met de concrete doelstellingen van je bedrijf en de stappen die je onderneemt om die doelen te bereiken. Denk er ook aan om hen bij tijd en stond op de hoogte te houden van de vorderingen. Corporate communicatie moet vandaag dus niet alleen transparant maar ook meetbaar zijn.

De volledige blogpost van Alexander Dominicus en andere boeiende inzichten kan je lezen op de website van MainFirst.

Benieuwd naar hoe wij met team Befirm onze klanten in de financiële sector adviseren in goede én minder goede tijden? Neem gerust contact op met ons.